Preservation of Indonesian language Buttonscarves and Erigo in public spaces (Implementation of Law Number 24 of 2009 and PERMENDAG No. 73/M-Dag/Per/9/2015)

Authors

  • Silvia Ratna Juwita Universitas Esa Unggul
  • Dadang S Anshori Universitas Pendidikan Indonesia
  • Dadang Sunendar Universitas Pendidikan Indonesia
  • Asiyah Kuwing Fathoni Thailand University

DOI:

https://doi.org/10.26555/bs.v43i1.299

Keywords:

brand, local product, Indonesian Language, Law Number 24/2009, Permendag No.73/M-Dag/Per/9/2015

Abstract

The study in this article describes the application of regulations on the use of the Indonesian language on trademarks already contained in Law Number 24 of 2009 which is supported by PERMENDAG No. 73/M-Dag/Per/9/2015 on local fashion products that enter the international market. The aim is to map the application of the use of the Indonesian language that has been carried out by local fashion products that are worldwide because it can help efforts to develop Indonesian into an international language. This study uses a qualitative approach with descriptive analytical specifications and aims to provide a comprehensive, detailed and systematic description. The data is taken from the official website pages of two local fashion product brands that are worldwide, Buttonscarves and Erigo. It was found that Buttonscarves did not fulfill the application of the use of the Indonesian language regarding the trademark name due to the use of the English word to make the Buttonscarves brand more easily accepted in the international market, while for Erigo it cannot be said that it is fulfilled/not because it is not part of the Indonesian word contained in in the Kamus Besar Bahasa Indonesia (KBBI).

References

Adlini, M. D., Dinda, A. H., Yulinda, S., Chotimah, O., & Merliyana, S. J. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. EDUMASPUL: Jurnal Pendidikan, 6(1), 974–980.

Bugar, A. (2022). Pelaksanaan UU No. 24 Tahun 2009 pasal 36 ayat (3). -THAWALIB, 3(3), 435–447.

Damayanti, E. (2019). Kesalahan Penggunaan Bahasa pada Iklan Komersial Media Luar Ruang di Kabupaten Kediri. Jubindo: Jurnal Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 85–102. https://doi.org/10.32938/jbi.v4i2.201

Firman, M., & Suhendra. (2019). Pemartabatan Bahasa Indonesia Ragam Tulis pada Ruang Publik: sebagai Kontestasi Pasar dan Penegakkan Peraturan Penggunaan Bahasa. Seminar Internasional Riksa Bahasa XIII. http://proceedings.upi.edu/index.php/riksabahasa

Hazma, S. (2019). Penerapan Pasal 36, Undang-undang Bahasa pada Merek Cokelat Produk Dalam Negeri di Bandung. Seminar Nasional Terapan Riset Inovatif 2019.

Indrawan, D., & Jalilah, S. R. (2021). Metode Kombinasi/Campuran Bentuk Integrasi Dalam Penelitian. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 4(3), 735–739. https://doi.org/10.30605/jsgp.4.3.2021.1452

Mahardika, U. B., & Purwanto, H. (2022). Pengaruh Media Sosial, Brand Ambassador, dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Brand Erigo di Kota Madiun. SIMBA: Seminar Inovasi Manajemen Bisnis Dan Akuntansi 4.

Mahfud, C., Astari, R., Kasdi, A., Arfan Mu’ammar, M., Muyasaroh, & Wajdi, F. (2021). Islamic cultural and Arabic linguistic influence on the languages of Nusantara from lexical borrowing to localized Islamic lifestyles. Wacana, 22(1), 224–248. https://doi.org/10.17510/wacana.v22i1.914

Masnun, M. A., Nanda Pratama, R., Dilla, D., Astanti, N., Ketintang, K., Ketintang, J., & Surabaya, K. (2020). Menakar Kewajiban Penggunaan Bahasa Indonesia pada Merek Dagang. 32(3), 392–406.

Menteri Hukum dan Hak Asasi Manusia Republik Indonesia. (2009). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 24 Tahun 2009 tentang Bendera, Bahasa, dan Lambang Negara, serta Lagu Kebangsaan.

Menteri Hukum dan Hak Asasi Manusia Republik Indonesia. (2019). Peraturan Presiden Republik Indonesia Nomor 63 Tahun 2019 tentang Penggunaan Bahasa Indonesia. In Lembaran Negara Republik Indonesia.

Menteri Perdagangan Republik Indonesia. (2015). Peraturan Menteri Perdagangan Republik Indonesia Nomor 73/M-DAG/PER/9/2015 tentang Kewajiban Pencantuman Label dalam Bahasa Indonesia pada Barang.

Novianus, Y. (2023, April 11). Kisah Sukses Erigo, Brand Lokal yang Mendunia. Cermati. https://www.cermati.com/artikel/erigo

Perales-Escudero, M. D., Sandoval Cruz, R. I., & Bañalez Faz, G. (2023). Pre-service EFL teachers’ language awareness and ideologies about stance: A phenomenographic study. Indonesian Journal of Applied Linguistics, 12(3), 720–732. https://doi.org/10.17509/ijal.v12i3.45552

Pratama, R. K. (2018). Bahasa, Negara, dan Kekuasaan: Struktur-Kultur Politik Kebijakan Bahasa Indonesia. Diksi, 26(2), 156–161.

Putri, R. F., Fitriani, E. W., & Sartika, S. H. (2022). Analisis Strategi Pemasaran Erigo Brand Fashion Lokal Indonesia yang Mendunia. Transekonomika: Akuntansi, Bisnis, Dan Keuangan, 2(5), 213–220. https://transpublika.co.id/ojs/index.php/Transekonomika

Raco, J. R. (2010). Metode Penelitian Kualitatif: Jenis Karakteristik, dan Keunggulannya (A. L & J. B. Soedarmanta, Eds.). PT Grasindo.

Rakhmawati Arsj, F. (2022). Analisis Maraknya Hijab Buttonscarves. Jurnal Industri Kreatif Dan Kewirausahaan, 5(2), 64–72.

Ridlo, M., Amalia, R. M., & Rahmatunnisa, Mm. (2019). Situasi Bahasa sebagai Alat untuk Perencanaan Bahasa Nasional. Responsive, 1(3), 86–89.

Sa’diyah, I., Chairinnisa, A. R., & Amir, A. Q. (2021). Nasionalisme di Era Globalisasi melalui Peningkatan Eksistensi Bahasa Indonesia. Seminar Nasional Sains Data 2021 (SENADA 2021), 2021, 29–35.

Setiadinanti, F., & Nurhayati, I. K. (2019). Pengaruh Pemberian Merek Berbahasa Asing terhadap Citra Merek Puyo Silky Dessert di Kota Bandung. JIM UPB, 7(1), 49–56.

Sihombing, R., Wisnaeni, F., & Saraswati, R. (2017). Analisis Yuridis terhadap Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 24 Tahun 2009 tentang Bendera, Bahasa, dan Lagu Kebangsaan (Studi Penggunaan Bahasa Indonesia di Bangunan Gedung Fungsi Usaha yang Ada di Kota Semarang). DIPONEGORO LAW JOURNAL, 6(2), 1–10.

Simanjuntak, E. E. (2020). Bahasa Negara di Ruang Publik: Peluang dan Tantangan. ASAS: Jurnal Sastra, 9(1), 81–87.

Suci, T. (2022). Strategi Buttonscarves Menembus Pasar Internasional. Jurnal Entrepreneur. https://www.jurnal.id/id/blog/strategi-buttonscarves-menembus-pasar-internasional/

Sudaryanto. (2018). Tiga Fase Perkembangan Bahasa Indonesia (1928-2009): Kajian Linguistik Historis. AKSIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(1), 1–16. https://doi.org/10.21009/AKSIS

Suyitno, I., Andayani, K., Anggari, P. D., Kurniawan, T., & Arista, H. D. (2021). Foreign learners’ perception, satisfaction, and learning outcome in learning indonesian language. Cakrawala Pendidikan, 40(1), 133–146. https://doi.org/10.21831/cp.v40i1.32311

Widianingtyas, H. (2021). Cerita Linda Anggrea Bangun Buttonscarves, Kini Punya 25 Toko sampai Malaysia. Kumparan. https://kumparan.com/millennial/cerita-linda-

Wijana, I. D. P. (2018). Pemertahanan dan Pengembangan Bahasa Indonesia. Widyaparwa, 46(1), 91–98.

Wirahyuni, K. (2019). Penilikan Kesalahan Berbahasa Indonesia yang Baik dan Benar dalam Konteks Sosial-Masyarakat di Ruang Publik. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Sains Dan Humaniora, 3(1), 68–76.

Yunus, R. N. (2018). Analisis Pengaruh Bahasa Merek terhadap Keputusan Pembelian pada Mahasiswa Universitas Pembangunan Panca Budi Jurusan Akuntansi. Jurnal Akuntansi Bisnis & Publik, 9(1), 13–20.

Downloads

Published

2023-04-30

Issue

Section

Articles